Solex Black ’n Roll blijft rollen
Het populaire snorbrommertje was in de jaren 50 en 60 hét vervoersmiddel om van a naar b te komen. Inmiddels is het een nostalgisch beestje waarop je kunt genieten van de omgeving terwijl je rustig doortuft met een snelheid van zo’n 25 km per uur. Wij maken gebruik van moderne Solexen genaamd Black ’n Roll. Deze hebben wij in 2007 nieuw aangeschaft. De modellen voldoen aan alle Nederlandse veiligheidsvoorschriften en de kans op stukken onderweg is een stuk kleiner. We kunnen hierop helaas geen garantie geven, maar we spreken wel af dat áls de solex je onderweg toch in de steek laat we direct een nieuwe Solex komen brengen, zodat jij in ieder geval verder kunt black ’n rollen.
Geschiedenis van de Solex
1905 De eerste Solex ontstond per toeval toen twee Fransen, Maurice Goudard en Marcel Mennesson, een fabriekje begonnen voor kleine motoronderdelen
1918 Men maakte een fiets met een hulpmotor boven het achterwiel. Hierna werd Solex vooral bekend van de carburateurs voor automobielen. Toen Marcel Menesson begreep dat er na de Tweede Wereldoorlog weinig vraag naar auto’s zou zijn ontwikkelde hij een nieuw hulpmotortje dat boven het voorwiel werd geplaatst.
1941Er werden al 30 prototypes op bestaande fietsen gebouwd, gevolgd door een voorserie die reeds het beroemde zwanenhalsframe had.
1946 De introductie van de solex vond plaats. Hoewel het blokje in de loop der jaren werd verbeterd bleef het toch in principe gelijk aan het eerste type 129. Het bedrijfje kreeg verschillende eigenaren, waaronder Renault en Yamaha
1948 In Nederland werden Solex bromfietsen tot 1969 in licentie gebouwd door de Productiemaatschappij van der Heem NV die ze voor R.S. Stokvis & Zonen maakte, in de ENAF (Eerste Nederlandse Autorijwielen Fabriek). Het type 3800 (uit 1966) wordt nog steeds gebouwd in Hongarije en China. Vooral in het begin van de jaren 60 waren solexen erg populair bij meisjes, daar waar de Puch, de Floret en andere bromfietsen bij de jongens erg in trek waren. De Nederlandse exemplaren hebben een andere kleur dan de Franse.
1996 Een Franse inporteur kocht 60 % van de aandelen en het merk verhuisde naar Hongarije. Daar worden de kleine bromfietsjes nog steeds gebouwd.
2005 Er werd bekend gemaakt dat het merk Solex nieuw leven werd ingeblazen door het Franse bedrijf Mopex. Daar worden de oude modellen opnieuw geproduceerd, maar om juridische redenen onder de merknaam Black ’n Roll.
In 2005 ontstond commotie in de Nederlandse Solexwereld vanwege het verplichte bromfietskenteken. Oude Solexen waren in oorsprong bromfietsen en mochten dus niet op het fietspad rijden. Doordat gebruik van het fietspad vaak oogluikend door de politie werd toegestaan was er eigenlijk geen echt probleem. Met het bromfietskenteken zou echter door de kleur van de kentekenplaat precies zichtbaar worden welke Solex een bromfiets en welke een snorfiets (en dus wel op het fietspad mocht rijden) was. Half februari 2006 werd bekend dat Solexen gebouwd voor 1974 tijdelijk kosteloos en zonder keuring omgezet kunnen worden naar snorfiets
2010 Steeds meer solex verhuur bedrijven starten waardoor de solex weer vaker terug te zien is in het straatbeeld. Hoewel veel mede weggebruikers nog altijd raar opkijken als de solexen voorbij komen rijden.